یک برنامه یا نرم افزار کاربردی و پیچیده که بسیاری از دانشجویان و اساتید تمایل به انجام پروژه‌های خود با این نرم‌افزار را دارند. نرم افزار لاتکس یا لاتک که ابتدا کمی گیج کننده به نظر می‌آید  و زمانی  که آن را آموزش ببینید و بتوانید با آن کار کنید حتما ترجیح خواهید‌ داد پروژه‌های خود را با این نرم‌افزار انجام دهید. اگر یک دانشجوی فریلنسر باشید ودر زمینه خدمات‌دانشجویی کار می‌کنید حتما افراد بسیاری سفارش کار با لاتکس را به شما داده‌اند. نرم‌افزارLaTeX با وجود پیچیدگی‌های خاصی که دارد امکاناتی را برای شما فراهم می‌کند که به راحتی قادر به چشم‌پوشی از آن‌ها نخواهید بود. شما قادر خواهید بود با این برنامه حجم عظیمی از اسناد، نامه‌های شخصی و اداری، پایان‌نامه و تحقیقات، کتاب‌های ریاضی دارای فرمول‌ها و اشکال را تهیه کنید. ما دراین بخش قسمتی از مزایا و معایب این برنامه را در ادامه آورده‌ایم.

معرفی برنامه لاتکس

احتمالا وقتی برای اولین‌بار وارد محیط این برنامه می‌شوید خود را میان انبوهی از کدها و حروف می‌یابید که شما را کاملا گنگ و خسته می‌کند، سخت‌ترین قسمت کار با سیستم LaTex همینجاست! شما باید با کدهای این برنامه آشنا شوید. درواقع با دادن کد‌های مخصوص درهربخش نرم‌افزار به آسانی وظیفه‌ی خود و یا حتی بیش از وظیفه‌ی خود را انجام می‌دهد. دفعات اول کار با این نرم‌افزار برایتان بسیار خسته کننده و مبهم خواهد بود اما کافیست شیرینی کار با این سیستم را بچشید دیگر نمی‌توانید به نرم‌افزارهای دیگر حتی فکرکنید. همانطور که قبلاً هم گفته شد قابلیت‌های ویژه این برنامه در نوشتن معادلات ریاضی و شماره گذاری آن‌ها، با وارد کردن یک یا چند کدبوده و برنامه به طور خودکار فاصله‌ی متون تا کناره‌های صفحات، اندازه فونت‌ها، نوع فونت‌ها، شماره‌‌گذاری قسمت‌ها و....را بسیار بهترو منظم‌تر از Word انجام می‌دهد.

کیفیت خروجی‌ها بسیار بهتر از Word است. قابلیت ارجاع هوشمند به متون و مقالات علمی دیگر، تغییر سریع قالب‌بندی نوشته‌ها ومقالات، فرمت ساده‌ی این برنامه که به ما اجازه می‌دهد درصورت بروز خطا با تغییر چند کد به راحتی تمام برنامه تغییر یافته و اصلاح می‌شود در صورتی‌ که برای همین اصلاحات در برنامه Word به زمان بسیار بیشتری نیاز داریم. درحقیقت لاتکس بهتربن برنامه برای ارائه‌ی پایان‌نامه‌ها، مقالات و پژوهش‌هاست که امروزه در بیشتر دانشگاه‌های دنیا آن را به Word ترجیح می‌دهند. درایران نیز اکثر دانشگاه‌های فنی این برتری را فهمیده و LaTeX را جایگزین Word کرده‌اند ولی هنوز بیشتر دانشگاه‌های غیر فنی به دلایل مختلف برنامه ورد را ترجیح می‌دهند احتمالا این بخاطر تعدد نویسنده‌ها در مقالات تجربی و امکان مشارکتی این برنامه است که البته این امکان در LaTeX نیز فراهم شده. به هرحال اگر دانشجو هستید قبل از نگارش پایان‌نامه‌ی خود موضوع را با دانشگاه درمیان بگذارید.

*کپی رایت LaTeX رایگان است

*اسناد تولیدی آن ثبات دارند

*فایل‌های تولیدی در لاتکس مستقل از سیستم عامل بوده  و حتی در دستگاه‌های با سیستم عامل شرکت اپل خروجی درستی دارند، در صورتیکه نرم افزار‌های مشابه دچار مشکل می‌شوند.

برای دانلود این نرم‌ افزار نیاز به یک ادیتور و کامپایلر داریم که ممکن است در نصب آن‌ها دچار مشکل شوید که می‌توانید در این مورد به سایت‌ها و مقالات تخصصی سری بزنید. خوشبختانه زبان فارسی و قواعد فارسی به خوبی در این برنامه گنجانده شده و به راحتی با کلمات فارسی می‌توانید با نرم افزار کارکنید. به هرحال می‌توانید برای جلوگیری از ابهام و گنگی در استفاده، ابتدا ویدئوها و مقالات تخصصی را خوب ببینید و مطالعه کنید و نگران نباشید به مرور زمان به یک کاربر حرفه‌ای تبدیل خواهید شد!‌ در یک کلام اگر اهل تایپ‌های نه چندان ساده و نوشته‌های سخت نیستید احتمالا ورد را ترجیح می دهید ولی اگر اهل تایپ زیاد و مقاله‌ها و ارائه‌های دانشجویی هستید LaTeX را امتحان کنید.

قالب خام پاورپوینت پایان نامه

قالب خام پاورپوینت پایان نامه

چگونه پایان نامه یا یک مقاله علمی بنویسیم؟

اولین گام در تهیه یک مقاله‌علمی انتخاب موضوعی است که چیزی به علم اضافه کند. یک پژوهشگر تازه کار ممکن است تصور کند یک موضوع با‌اهمیت در زمینه مدیریت مانند TQM یا CRM یا موارد دیگری از این دست یک موضوع بسیار علمی و قابل توجه است. بنابراین مطالعات گسترده در این زمینه و استفاده از چندین و چند منبع داخلی و خارج، تلخیص، مقایسه و ارزیابی و نتیجه گیری از این منابع یک پژوهش کامل و جدید را شکل می‌دهد اما این بزرگترین اشتباهی است که برای نگارش یک مقاله علمی بدان دچار می‌شوید، انتخاب یک موضوع بزرگ و گسترده از عهده یک مقاله خارج است و انتخاب یک موضوع گسترده برای یک مقاله اشتباه است.
اشتباه بزرگ دوم این است که به چنین مقالاتی Review گفته می‌شود و فاقد ارزش علمی است. گردآوری آثار و نتایج مولفین دیگر و درکنار هم قرار دادن آنها مجموعاً ادبیات پژوهش یک مقاله‌ علمی پژوهشی را تشکیل می‌دهد. پس از انتخاب یک موضوع مناسب سپس باید به گردآوری آثار و نتایج مولفین داخلی و خارجی در زمینه موضوع منتخب بپردازید. به این ترتیب ادبیات پژوهش شما شکل می‌گیرد. مهمترین ویژگی و ارزش هر پژوهش علمی اتکای آن بر اطلاعات دست اول است که در روند انجام پژوهش بدست می‌آید.

بخش‌های یک مقاله علمی-پژوهشی

  • بخش اول: چکیده

صفحه اول به ترتیب شامل عنوان، نام مولف یا مولفین، چکیده و واژگان کلیدی است.
عنوان را در خط اول درج کنید. معمولاً عنوان را با یک فونت Bold و اندازه بزرگتر از سایر فونت‌های متن می‌نویسند.
نام نویسنده را با یک پاورقی همراه کنید. در پاورقی باید آدرس الکترونیک نویسنده ذکر شود تا خوانندگان مقاله در صورت نیاز بتوانند با نویسنده ارتباط برقرار کنند. نوشتن سمت یا ویژگی‌های بارز علمی نویسنده در پاورقی نیز مرسوم است.
چکیده یا Abstract در هشت تا ده خط که معمولا در دو پاراگراف تهیه می‌شود باید بیانگر سیر کاملی از مقاله باشد.
واژکان کلیدی یا KeyWords سه تا شش کلمه اصلی مورد استفاده در مقاله اصلی است و معمولا به صورت Italic نوشته می شود.

  • بخش دوم: مقدمه

بهتر است مقدمه در یک صفحه تهیه شود. در پاراگراف اول مقدمه ابتدا به شرح و بیان مسالخ پژوهش بپردازید. در پاراگراف دوم اهیمت و ارزش موضوع را شرح دهید. در پارارگراف سوم اهداف خود را توضیح دهید. در نهایت در پاراگراف آخر توضیح دهید خواننده در مقاله با چه موضوعاتی مواجه خواهد شد اما نتیجه گیری از مباحث به عمل نیاورید.

  •  ادبیات پژوهش

در این بخش براساس مطالعات گذشته، مبانی نظری پژوهش بیان می شود. منظور از مبانی نظری ارائه تعاریف و مفاهیم بکار رفته در پژوهش به صورت روشن است و باید براساس مطالعات معتبر قبلی صورت گیرد. در بخش دوم ادبیات پژوهش به ارائه مطالعات مشابه که قبلاً توسط پژوهشگران دیگر صورت گرفته پرداخته می شود. نظر به تاکید جوامع علمی بر اطلاعات دست اول در حال حاضر بسیار مقاله ها از ارائه ادبیات پژوهش به صورت مستقل پرهیز می کنند و تنها به ارائه کلیاتی از پژوهش انجام گرفته پیشین در بخش مقدمه اکتفا می‌شود.

  • بخش سوم: روش تحقیق

در این بخش نوع پژوهش براساس هدف و ماهیت معرفی می شود. همچنین نحوه گردآوری داده‌ها بیان می‌شود. معمولا پژوهش‌های علمی از روش های مطالعه میدانی و کتابخانه‌ای برای گردآوری داده‌ها و اطلاعات استفاده می‌کنند. همینطور جامعه آماری و در صورت لزوم نمونه آماری معرفی می‌شوند. سپس گزاره‌های پژوهش ( فرضیه‌ها یا سوالات ) ارائه می‌گردد. همچنین آزمون‌های آماری مورد استفاده و نرم‌افزار تجزیه و تحلیل داده‌ها نیز معرفی می‌ شود. به بحث مقدمه‌ای بر روش تحقیق رجوع کنید.

  • بخش چهارم: تجزیه و تحلیل داده‌ها

در این قسمت براساس داده‌های بدست آمده و با توجه به روش‌های آماری مناسب به تجزیه و تحلیل داده‌ها و ازمون فرضیه‌های پژوهش پرداخته می‌شود. معمولا برای افزایش دقت محاسبات نرم افزارهای آماری مانند SPSS بکار گرفته می‌شود. این تحلیل اساس یک پژوهش علمی است.

  • بخش پنجم: خلاصه و نتیجه گیری

هر مقاله باید باید با خلاصه و نتیجه‌گیری دقیق و صحیحی از گام‌ها و دستاوردهای پژوهش همراه باشد. بعضی مواقع خلاصه را همراه با بیان محدودیت ها و پیشنهادهایی برای محققین دیگر همراه می‌کنند.

  • بخش آخر: منابع و مآخذ

در نهایت باید منابع و مآخذ مورد استفاده را به ترتیب براساس منابع فارسی و لاتین مرتب کنید. هر مجله یا کنفرانس استاندارهای خود را در نحوه درج منابع دارد. یک روش استانداررد برای درج منبع روش APA است. این واژه مخفف عبارت American Psychological Association است که توسط انجمن روانشناسی آمریکا ارائه شد. براساس این روش برای ارجاع یک بخش از متن به منبع آن از ( نام نویسنده، سال: شماره صفحه ) استفاده می‌شود برای نمونه (حبیبی، 1389 : 56). سپس در صفحه فهرست منابع و مآخذ به روش زیر عمل می شود:
- اگر کتاب باشد: نام خانوادگی، نام (سال)، نام کتاب، محل نشر: ناشر
- اگر مقاله باشد: نام خانوادگی، نام (سال)، نام مقاله، نام نشریه، شماره نشریه، شماره صفحات

آموزش فهرست نویسی مقاله

پیوست‌ها و توضیحات
در صورت لزوم کارهای آماری، پرسشنامه یا سایر توضیحات را می‌توانید در قالب پیوست‌ها به مقاله خود اضافه کنید. این کار ارزش علمی مقاله را بیشتر می‌کند.

نگارش متون علمی در لتکس

آموزش گام به گام مقاله نویسی

اصول و آموزش مقاله نویسی به روش ساده

پاورپوینت آموزش مقاله نویسی

اصول مقاله نویسی به زبان ساده

تایپ در لاتکس