جستجو   :  

تکنیک های افزایش اعتماد به نفس در دانش آموزان

آیا هر روز قبل از رفتن به کلاس درس احساس خوبی ندارید و یا فکر می کنید بودن سر کلاس باعث افزایش استرس شما می شود؟ اما باید بگویم هر مشکلی راه چاره ای دارد و شما هم می توانید با کمی اراده و تمرین احساس خوشایندی از بودن در کلاس درس داشته باشید و با اعتماد به نفس سر کلاس حاضر شوید. فراموش نکنید شما دانش آموزبا استعدادی هستید و تنها با کمی تلاش می توانید اعتماد به نفس بالایی پیدا کنید و درس و کلاس های خود لذت ببرید.

تمرین افزایش اعتماد به نفس در دانش آموزان

اين تمرينها بيشتر بدنبال هماهنگ نمودن شرايط جسمي با شرايط روحي می باشد.

1ـ هميشه در رديف هاي جلو بنشينيد.

2ـ نگاه كردن به چشمان ديگران را تمرين كنيد. عدم نگاه به ديگران 2معنا دارد: احساس گناه در برابر او و احساس ضعف وناتواني در برابر او.

3ـ سرعت راه رفتنتان را 25%تندتر كنيد.حركات بدن نتيجه واكنش ذهن است. آدمهاي با اعتماد به نفس راه رفتنشان كمي شبيه به دويدن است,انگار به جاي مهمي مي روندو يا كار مهمي دارند.اين تكنيك را بكار ببريدتا نگرش محيط خارجي نسبت به شما تغيير كند.

4 ـ بلند وجدي حرف بزنيد.

5ـ هنگام دست دادن جدي باشيد.

6ـ در جمع نظر بدهيد.

7ـ خندان باشيد. لبخند شما بهترين دارو براي كمبود اعتماد به نفس است.

کارهایی را که معلم باید در این راستا انجام دهد:

تشویق دانش‌آموزان به کارکردن و فکر کردن به طور مستقل راهی برای پیشرفت و رشد مهارتهای حل مسئله و موفقیت درانجام تمرینات و امتحانات است. تقریباً تمام معلم‌ها دانش‌آموزانی دارند که می‌توانند مسائل ریاضی را به خوبی در کلاس حل کنند اما درارزشیابی‌‌های رسمی نمی‌توانند همه فهم و درک خود را نشان بدهند. بعضی ها در سر امتحان مشکل‌شان مشخص می‌شود بعضی‌ها تا سوال را می‌بینند دستشان را بالا می‌گیرند تا سوال کنند و کسی کمکشان کند و بعضی‌ها توضیحات نامفهومی می‌نویسند که کوچکترین نشانی از معلوماتشان ندارد. خبر خوش اینکه با چند تکنیک ساده می‌توانیم سطح اعتماد به نفس بچه‌ها را بالا ببریم، عادت به انجام دادن کارهای مستقل آنها را افزایش بدهیم و به دانش‌آموزان‌مان کمک کنیم مهارتهای ارتباطی‌شان را برای روز امتحان زندگی آینده‌شان بهتر کنند.

« در کلاس محیطی حمایت کننده به وجود بیاوریم » مثلا برای ایجاد اعتماد به نفس ریاضی در بچه‌ها سعی کنیم جو کلاس به جای رقابتی، حمایتی باشد. بهترین راهش این است از بچه‌ها بخواهیم در گروه های کوچک با هم کار کنند ولی با استراتژی‌های متفاوت. مثلاً در هر گروه یک دانش‌آموز می‌تواند از مکعب‌های بازی استفاده کند، یکی دیگر نمودار بکشد، دیگری از محاسبات استفاده کند و نفر دیگر تمام مراحل را بنویسد نه اینکه در عین حال بچه‌ها را تشویق کنیم به طور منظم از همدیگر کمک و راهنمایی بگیرند و مدام منتظر ما باشند تا کمک‌شان کنیم این جمله را در کلاس مد کنیم که قبل از اینکه از معلم بپرسید از سه نفر دیگر بپرس ! این جمله ساده را به دانش‌آموزان یادآوری کنیم که آنها دانش‌ لازم برای کمک کردن به هم را دارند و به آنها می گوید دانش آموز، و نه فقط معلم‌ها می توانند درست جواب بدهند و بالاتر از این در کلاس جو اعتماد، همکاری، مشارکت به وجود می‌آید و استقلال دانش‌آموزان را تشویق می‌کند.

به بچه‌ها یاد بدهیم که ابزارها ( لغت‌نامه‌ها ماشین حساب ، وسایل کمک درسی و ...) به همه تعلق دارد و باید در زمان لازم مصرف شوند. به این ترتیب به بچه‌ها اجازه می‌دهیم بفهمند که ما مطمئنیم آنها می توانند مسائل را حل کنند و منابع مورد نیازشان را فراهم بیاورند.

راه کارهایی برای مشکلات درسی آنها بیابیم برای مثال اگر تفریق اعداد بزرگ، ایجاد مشکل کرده است از بچه‌ها بخواهیم صفحاتی را پیدا کنند که برای اولین بار تفریق دو رقمی در آنجا تدریس شده است. ما می خواهیم بچه‌ها را تشویق کنیم که به تدریج به عقب برگشتن را خودشان انجام دهند این عمل بچه ها را به موفقیت‌های گذشته‌ شان در یادگرفتن می‌اندازد و معلومات گذشته و جدید را به نحوی به هم وصل می‌کند، تفکر روشن و واضح را به بار می‌آورد. وقتی مسائل را حل می‌کند به بچه‌ها جرات بدهیم تا ایده‌هایشان را به روشنی اول شفاهی و بعد کتبی بیان کنند. این فعالیت مهمی است و کمک می کند مهارتهای تفکر بحرانی دانش‌آموزان گسترش پیدا کند. علاوه بر این آنها کم‌کم زبان و ساختار سئوالات را تشخیص می دهند و با آنچه موفقیت آنها را می‌رساند آشنا می‌شوند . این رویه را قدم به قدم باید امتحان کنیم . قدم اول : فکر کنند از بچه ها بخواهیم در سکوت به راهی که برای مسایل دارند فکر کنند بعد استراتژی‌هایشان را برای پیدا کردن راه‌حل در گروه به بحث بگذارند. از آنها بخواهیم از اعداد در استراتژی‌هایشان استفاده نکنند این کار باعث می‌شود به جای حل یک مسئله ریاضی روی فرایند حل مسئله تمرکز کنند . قدم دوم بنویسند بعد از انجام قدم اول از بچه‌ها بخواهیم به طور انفرادی با توضیح دادن مراحل کارشان شرحی درباره درستی جوابشان بنویسند . مطمئن شویم که بچه ها می‌فهمند . از آنها بخواهیم که به محاسباتی که انجام داده‌اند رجوع کنند.

منابع:

www.gorooh.parsiblog.com

beytoote.com

 

تاریخ درج  :  1397/7/10  
تعداد بازدید تا کنون :244

نطرات کاربران

 
ارسال نظر 
نام شما :
آدرس ایمیل :
متن پیام  :

   
تصویر امنیتی