کتاب کمک درسی، منابع آموزشی هستند که به دانشآموزان در یادگیری و فهم بهتر مباحث درسی کمک میکنند. این کتابها معمولاً به تفصیل موضوعات را توضیح میدهند و میتوانند شامل تمرینها، مثالها و تستهای آموزشی باشند. اغلب معلمها تمایل دارند چنین کتابی را با سبک آموزشی خودشان داشته باشند و در اختیار دانشآموزان قرار دهند تا در تدریس موثرتر عمل کنند.
مزایای کتابهای کمک درسی شامل موارد زیر است:
1.تقویت درک مفاهیم: این کتابها به دانشآموزان کمک میکنند تا مفاهیم را به شکل عمیقتری درک کنند و مفاهیم را بهتر یاد بگیرند.
2.تدارک تمرینهای بیشتر: کتابهای کمک درسی معمولاً شامل تمرینهای اضافی هستند که به یادگیری فعال کمک میکنند.
3.آمادگی برای آزمونها: این کتابها میتوانند به دانشآموزان در آمادگی برای امتحانات و آزمونهای مختلف کمک کنند.
4.یادگیری خودمحور: با استفاده از این منابع، دانشآموزان میتوانند به صورت مستقل و با سرعت خودشان یاد بگیرند.
5. نحوه حل مسائل: کتابهای کمک درسی معمولاً به چگونگی حل مسائل و مسئلهگشایی اشاره دارند و میتوانند تکنیکهای مفیدی ارائه دهند.
استفاده از کتابهای کمک درسی میتواند تجربهی یادگیری را لذتبخشتر و مؤثرتر کند!
اما چگونه میتوانید یک کتاب کمک درسی با نام خودتان چاپ کنید؟
ابتدا باید محتوای کتاب را تالیف و گردآوری کنید.
سپس کتاب را صفحهآرایی کنید.
مرحله بعد از طراحی کامل کتاب پیدا کردن یک ناشر است و سپس دریافت مجوزهای چاپ که دریافت مجوزها توسط خود ناشر انجام میشود و شما فقط باید انتشارات مورد نظر خود را انتخاب کنید و در مورد هزینه با ناشر به توافق برسید.
مجوزهای مورد نیاز برای چاپ کتاب کمک درسی:
همانطور که اشاره شد در صورت مراجعه به انتشارات تهیه این مجوزها توسط خود ناشر خواهد بود.
شابک یا ISBN (International Standard Book Number) یک شماره منحصر به فرد است که به هر کتاب اختصاص مییابد. این شماره به شناسایی دقیق کتابها کمک میکند و معمولاً شامل ۱۳ رقم است. هدف اصلی شابک تسهیل فرآیند شناسایی و فروش کتابها در بازار و کتابخانههاست. با استفاده از شابک، ناشران، کتابفروشان و کتابخانهها میتوانند به راحتی کتابها را شناسایی، پیگیری و مدیریت کنند.
فیپا اختصار "فهرست نویسی پیش از انتشار" است. این مجوز به ناشران و نویسندگانی که قصد دارند کتاب خود را منتشر کنند، داده میشود و به آنها کمک میکند تا اطلاعات مربوط به کتاب خود را ثبت و مدیریت کنند.
در واقع، فیپا شامل اطلاعاتی چون عنوان کتاب، نویسنده، ناشر، تاریخ انتشار و دیگر جزئیات است که به شناسایی کتاب کمک میکند. داشتن فیپا نشان میدهد که کتاب به روال قانونی و صحیح در حال تألیف و انتشار است و برای کتابفروشیها و کتابخانهها نیز اهمیت دارد.
و دو مجوز دیگر که شامل چاپ و مجوز پخش کتاب
اغلب کتابهای کمک درسی دارای نمونه سوال هستند. بسیاری از کتابهای کنکور و حتی دانشگاهی دارای سوالات تستی بوده و بیشتر این کتابها در برنامه ورد تهیه میشود. در ادامه چنانچه کتاب کمک درسی شما دارای نمونه سوالات تستی یا چهار گزینهای است و قصد تایپ این سوالات را دارید میتوانید نحوه تایپ سوالات تستی در برنامه word را بیاموزید.
مهارت در تایپ برای یک تایپیست نیاز به آموزش نکتههای نرم افزار ورد دارد. یکی از نکتههای پرکاربرد در تایپ چه برای یک تایپیست و چه معلمها و اساتید طریقه تایپ درست، نمونه سوالات امتحانی است. در این محتوا قرار است در مورد نحوه صحیح تایپ سوالات تستی و یا چند گزینهای شرح دهم. توصیه من به مربیها و دبیران عزیز این است که حتماً این آموزش را فراگیرند تا بتوانند درست و زیبا نمونه سوالات را تایپ کنند.
درآموزش تایپ سوالات تستی یا نمونه سوالات چهار گزینهای اولین نکته، فاصله بین گزینهها است. نظم در فاصله و یک اندازه بودن فاصله گزینههای پاسخ سوالات، مهم است تا شما بتوانید تایپی منظم داشته باشید. برای فاصله گذاری بین گزینههای پاسخ، به هیچ عنوان از کلید اسپیس کیبورد استفاده نکنید. برای این کار از کلید tab باید استفاده کرد. با توجه به کوتاه یا بلند بون گزینههای پاسخ میتوانید یک تا چند بار کلید tab را برای ایجاد فاصله بین گزینهها فشار دهید و سعی کنید فاصله گذاری با کلید Tab برای تمام گزینههای سوالات به یک اندازه باشد. به تصویر زیر توجه کنید تمام گزینهها مرتب و زیرهم قرار دارند.
یادتان باشد به عنوان یک تایپیست حرفهای نظم در تایپ بسیار با اهمیت است.
نکتۀ مهم دیگردرتایپ نمونه سوالات تستی علامت پاسخ است. این علامت میتواند به صورت تیک، خط، پررنگ کردن پاسخ یا علامت تیک در مربع و یا ... باشد. بیشتر مواقع برای علامت پاسخ از تیک برای سوالات استفاده میشود. چگونه پاسخ درست را تیک بزنیم؟ کدام یک از علامتهای زیر را میخواهید برای پاسخ سوالات خود انتخاب کنید؟
برای داشتن مربع تیک، دو روش وجود دارد:
در روش اول ابتدا باید از طریق تنظیمات، منوی Developer را فعال کنید. پس از طریق منوی File وارد بخش options شوید و به تب customize Ribbon رفته و پس از زدن تیک قسمت Developer گزینه Ok را میزنیم. حالا Deloper به نوارابزار Word شما اضافه شد. و شما با رفتن به منوی Developer مربع کوچکی که دارای علامت تیک است را انتخاب کرده و از این طریق تیکت باکس ایجاد میشود. با کلیک روی مربع علامت ضربدر در داخل مربع ایجاد خواهد شد.
روش دوم بسیار ساده وپرکاربرد است. به این صورت که از طریق Insert گزینۀ symbol را انتخاب و سپس More symbol را کلیک کنید پنجره زیر باز خواهد شد.
همانطور که تصویر بالا مشاهده می کنید پس از باز شدن پنجرۀ symbol در قسمت Font گزینۀ wingdings را کلیک کرده و سپس نمادهای مربع یا تیک برای پاسخ طبق سلیقۀ خودتان را انتخاب و جلوی گزینۀ صحیح پاسخ خود درج نمایید. به همین سادگی نکات مربوط به تایپ سوالات تستی را آموختید. همانطور که اشاره شد آموزش این نکات برای معلم ها و استاتید عزیز میتواند بسیار کاربردی باشد.
سعی کردم مختصر و مفید شما را با مراحل مورد نیاز برای چاپ کتاب درسی آشنا کنم. به عنوان یک آموزگار همیشه در نظر داشته باشید طرح جلد، نوع فونت و طراحی متن با توجه به سن و پایه دانشآموزش برای جذب و کیفیت آموزشی کتاب بسیار با اهمیت است. در واقع در زمانی که طرح و گرافیک در تمامی محصولات نقش پررنگی دارد شما هم باید به این نکته در طراحی کتاب خود توجه کنید و این امر در نظر داشته باشید.
نظرات کاربران :
آموزش ها عاااالی
نوشته شده در ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ توسط hoseyn
ممنونم از این پست خیلی به دردم خورد
نوشته شده در ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ توسط Ely
پاسخ مدیر: موفق باشید.من یک کتاب برای سوم دبستان میخوام \r\nاما میخوام فقط صورت پرینت و سیمی کردن دربیارم
نوشته شده در ۱۳ مهر ۱۴۰۴ توسط Maryam
پاسخ مدیر: بله برای چاپ به صورت پرینت جزوه یا تبدیل به pdf نیز میتوانید به ما سفارش دهید.